Biuro w Polsce, +48 512 077 201
Centrala (Stany Zjednoczone), +1 614 777 0295
Dura-Belt, Inc.
Dura-Belt Urethane Belting

Często zadawane pytania (FAQ)

Pyt.1. W jaki sposób bezpiecznie zakładać elastyczne pasy napędowe na rolki przenośnika?

ODP: Poniżej przedstawiamy wskazówki, których należy przestrzegać podczas instalowania pasa napędowego:

  1. Zawsze noś okulary ochronne podczas instalowania pasa. Naciągnięte pasy mają w sobie dużo energii. Jeśli się przerwą lub po prostu ześlizgną z rolki, mogą uderzyć niczym bat. Dotyczy to szczególnie okrągłych pasów pustych tzw. "Hollow Belts", oraz szybkozłącznych pasów skręcanych "Twisted Belts", ponieważ oba pasy zakończone są metalowymi lub aluminiowymi hakami, które mogą uszkodzić skórę.
  2. Nigdy nie stój na linii naciąganego pasa, tak by w sytuacji zerwania lub ześlizgnięcia się pasa z rolki, nie uderzył cię.
  3. Nigdy nie wychylaj się do tyłu podczas naciągania pasa. W sytuacji zerwania lub ześlizgnięcia się pasa z rolki, unikniesz upadku lub urazu.
  4. Nigdy nie rozciągaj pasów ponad zalecany współczynnik rozciągania. Dla pasów poliuretanowych to max. 30%, a dla pasów wykonanych z materiału Hytrel 0% skalkulowanej długości instalacyjnej. Pasy rociągnięte ponad podane limity utracą swoją sprężystość i staną się bezużyteczne.
  5. W celu zainstalowania pasa na dwóch rolkach przenośnika, wykonaj poniższe kroki: a). wysuń dwa końce rolek (te, na których będą pracowały pasy) z ramy przenośnika i połącz je ze sobą, b). umieść pas na obu rolkach, w miejcu do tego przeznaczonym (w rowku), c). wsuń jeden koniec rolki z powrotem do ramy przenośnika, d). trzymając drugą rolkę, wsuń jej koniec z powrotem do ramy przenośnika, naciągając tym samym pas który się na niej znajduje.
  6. Nigdy nie używaj haka lub innego ostrego przedmiotu w celu naciągnięcia pasa na rolkę. Hak spowoduje, że pas zegnie się pod zbyt ostrym kątem, naruszając minimalną średnicę kołą przewidzianą dla danej śednicy pasa. W tym miejscu pas będzie trwale uszkodzony i może nie pracować właściwie.
  7. Szybkozłączne pasy skręcane Twisted Belts, najbezpieczniej i najszybciej (25 sekund) zainstalujesz używając naszego narzędzia Speedy Belt Installer.
powrót do góry strony

Pyt.2. Jaka jest żywotność poliuretanowego pasa?

ODP: Odpowiednio zaprojektowany / dopasowany poliuretanowy pas, powinien wytrzymać wiele lat, ale nie wszystkie poliuretanowe pasy wykonane są w porównywalnej jakości. Różnica w użytkowaniu pasa wysokiej jakości, w porównaniu do pasa o przeciętnej jakości, może być bardzo duża. Przykład: W dwóch dużych centrach dystrybucyjnych poczty 40 000 pasów innego producenta nadawało się do wymiany już po 10 miesiącach ich używania na przenośniku rolkowym napędzanym elektrorolkami (motorolkami). Pasy te stały się wiotkie i nie spełniały swojej funkcji. Zostały one wymienione na nasze pasy HT (High Tension) Blue Belts wykonane z poliuretanu Cyclothane-B™. Po 10 latach nasze pasy wciąż pracują na tych przenośnikach. Zazwyczaj żywotność dobrej jakości poliuretanowego pasa kształtuje się na poziomie 4 do 6 lat. Żywotność okrągłych pasów zamkniętych jest zwykle znacznie większa od żywotności szybkozłącznych pasów skręcanych. Pasy pracujące na przenośnikach rolkowych napędzanych motorolkami, zwykle wytrzymują znacznie dłużej od tych, które pracują na przenośnikach napędzanych wałem.

Jest wiele czynników, które wpływają na żywotność poliuretanowego pasa. Oto niektóre z nich: ilość godzin pracy przenośnika na dobę, rodzaj pasa, długość pasa, grubość (średnica) pasa, twardość pasa, % rozciągania pasa, prędkość pracy pasa, średnica koła pasowego lub rolki, rodzaj materiału z którego wykonana jest rolka lub koło, położenie kół / rolek względem siebie (występowanie kątów), rodzaj łożysk, temperatura i wilgotność otoczenia, ilość i rodzaj zabrudzenia występująca w otoczeniu, działanie promieni UV lub kontakt z substancjami chemicznymi, waga ładunku, powierzchnia ładunku, ilość i częstotliwość przenoszenia ładunku na przenośniku, przyspieszenie / hamowanie motoru, rodzaj przenośnika, szerokość przenośnika, stan utrzymana przenośnika. (Zobacz także Pasy bardziej wytrzymałe). Jeśli pasy na twoim przenośniku rolkowym zbyt szybko się zużywają, skontaktuj się z naszym Biurem w Polsce w celu uzyskania pomocy technicznej.

powrót do góry strony

Pyt.3. Dlaczego pasy wykonane z poliuretanu Cyclothane™ mają dłuższą żywotność?

ODP: Oto czynniki które wpływają na dłuższą żywotność pasa wykonanego z poliuretanu o nazwie Cyclothane™:

  1. 100 % czysty poliuretan. W procesie produkcji przewodu (cordu), z którego wykonujemy nasze zamknięte pasy, nie stosujemy przetworzonego poliuretanu. Producenci przewodu (cordu) z poliuretanu często dodają odpadki poliuretanu (tzw. ang. „regrind”) do powtórnego przetworzenia. Takie praktyki są powszechne wśród producentów pasów z poliuretanu, gdyż powtórnie przetworzony poliuretan ułatwia jego produkcję oraz ułatwia termiczne łączenie. Co ważniejsze w ten sposób redukuje się koszty. Niestety wyprodukowany pas poliuretanowy, posiadający w sobie cząsteczki przetworzonego poliuretanu, posiada znacznie gorszą wytrzymałość mechaniczną, a jego żywotność jest o wiele krótsza.
  2. Technologia łączenia pasów SSW™ (Super Strong Welds) tworzy pas zamknięty ze złączem, które jest ok. 10 razy bardziej trwałe w porównaniu do pasów połączonych tradycyjną termiczną metodą.
  3. Łączenia pasów są szlifowane przez zaawansowane technologicznie roboty, co sprawia, że powierzchnia spojenia jest prosta, bez wyżłobień – ma to wpływ na wytrzymałość spojenia (złącza) pasa. Nawet w momencie znacznego rozciągania pasa, średnica złącza pozostaje taka sama
  4. Nasz zastrzeżony proces produkcji pasów HT – Wysokiego Naprężenia oparty jest na krzyżowym łączeniu długich cząsteczek łańcucha molekuł. Dzięki temu nasze pasy wysokiego naprężenia HT wykazują niezwykłą odporność oraz długą żywotność przy zalecanym rozciąganiu 20%.
  5. Nasz zastrzeżony proces kolorowania pasów pozwala nam dokonać barwienia pasów po procesie produkcji i łączenia pasów. Dzięki temu barwnik nie rozcieńcza poliuretanu i nie osłabia jego struktur.
  6. Kontrola jakości. Kontrolujemy 102% naszych pasów (2% z nich kontrolowane są dwukrotnie). Zgodnie z normą ISO 9000, stale podnosimy standardy naszej kontroli.
  7. Posiadamy najdłuższą na świecie gwarancję na złącze pasa World's Longest Belt Warranty. Gwarancja ta zmusza nas do tego, by podwójnie upewniać się, że naszym Klientom dostarczamy najwyższej jakości pasy.
  8. Pomoc Techniczna: Nasz "Belt Doctor" oraz wyspecjalizowana kadra pracownicza, udziela bezpłatnych porad technicznych. Pomożemy Ci znaleźć i wyeliminować problem związany z nieprawidłowym działaniem pasa. Zobacz również pytanie nr 3.
powrót do góry strony

Pyt.4. W jaki sposób można sprawdzić, że pasy Dura-Belt będą rzeczywiście bardziej odporne i wytrzymałe?

ODP: Jesteśmy pewni jakości materiałów z których wytwarzamy nasze pasy oraz technologii w której je łączymy. Chętnie prześlemy Ci kilka sztuk pasów w celu ich przetestowania. Sam przeprowadź test, który stosowany jest przez producentów przenośników na całym świecie. Zainstaluj nasze pasy na aplikacji. Zainstaluj również identyczne pasy firmy konkurencyjnej (ta sama średnica, długość, twardość). Najlepiej by pasy te pracowały w identycznych warunkach, obok siebie. Po 3 miesiącach odetnij wszystkie pasy i zmierz ich długość. Nasze pasy będą ok. 3-6 mm krótsze od pasów firmy konkurencyjnej. Oznacza to, że pasy Dura-Belt nie rozciągają się tak znacznie w porównaniu do pasów firmy konkurencyjnej, a co się z tym wiąże, dostarczają więcej siły w przenoszeniu napędu.

powrót do góry strony

Pyt.5. Jaki wpływ na pasy poliuretanowe ma wysoka temperatura?

ODP: Poliuretan jest termoplastyczny, dlatego też jego właściwości fizyczne spadają wskutek wzrostu temperatury. Przykład: żywotność pasa, pracującego w temperaturze 49° C spada do 70% w porównaniu do tego samego pasa pracującego w temperaturze pokojowej. Przy temperaturze 66° C odporność pasa spada do 10%. Jeśli potrzebujesz elastycznego pasa napędowego, który sprawdzi się w wysokiej temperaturze, wypróbuj nasze Pasy przeznaczone do pracy w wysokich temperaturach

powrót do góry strony

Pyt.6. Jaki wpływ na pasy poliuretanowe ma niska temperatura?

ODP: Im niższa temperatura, tym bardziej kruchy staje się poliuretan. Przykład: pasy poliuretanowe zainstalowane są na przenośniku pracującym w niskiej temperaturze. Przenośnik ten zostaje wyłączony na noc. W tym czasie poliuretanowe pasy twardnieją, a przy ponownym uruchomieniu przenośnika pasy mogą utrudniać jego rozruch i swobodną pracę. Pomimo faktu, iż producenci pasów poliuretanowych często twierdzą, że zwykły poliuretan jest w stanie pracować do temp. – 23° C, nie zalecamy stosowania naszego standardowego Cyclothane-A™ w temperaturach poniżej 0° C. W temperaturach od 0° C do – 23° C najlepsze właściwości wykazuje za to nasz poliuretan Cyclothane-E™. Z kolei, jeśli przenośnik pracuje w temperaturach od -18° C do – 40° C, zalecamy stosowanie naszych pasów poliestrowych wykonanych z Hytrel®. Szczególnie często stosowany do napędzania przenośników pracujących w fabrykach mrożonek, lodów, itp. Należy jednak pamiętać, iż Hytrel® nie jest tak rozciągliwy jak Cyclothane™ i nie należy przekraczać 7% zalecanego wskaźnika rozciągania (również podczas instalacji pasa).

powrót do góry strony

Pyt.7. W jaki sposób określę maksymalną siłę dla określonej średnicy pasa?

ODP: Przejdź do zakładki "Oreślenie rozmiaru pasa" i zapoznaj się z instrukacjami.

powrót do góry strony

Pyt.8. Jaki skalkulować odpowiedni rozmiar (długość, średnica) poliuretanowego pasa?

ODP: Przejdź do zakładki "Oreślenie rozmiaru pasa" i zapoznaj się z instrukacjami.

powrót do góry strony

Pyt.9. Czy nasze pasy High Tension (HT) wysokiego naprężenia, mogą uszkodzić łożyska?

ODP: Nie, ponieważ większość łożysk jest w stanie znieść dużo większe obciążenia niż te, wytwarzane przez nasze pasy HT. Na przykład nasz niebieski pas HT o średnicy 4,8 mm (3/16”) wytwarza początkową siłę naprężenia równą 111 N [ok. 11 kg (25 lbs)], podczas gdy standardowa rolka o średnicy 50 mm jest w stanie przenosić ładunek do 100 kg (250 lbs) czyli ładunek prawie 10 razy cięższy. Ponadto, siła naprężenia poliuretanowego pasa spada o ok. 30% w ciągu pierwszych 5 minut po instalacji, a po tygodniu zatrzymuje się na w miarę niezmienionym poziomie. W przypadku naszego przykładowego pasa będzie to ok. 67 N [ok. 6,7 kg (14.8 lbs)]. Nasze koła pasowe wyposażone są w łożyska 6203, których zdolność przenośnikowa wynosi 270 kg przy typowej prędkości przenośnika, więc szanse uszkodzenia łożyska pasem HT są znikome lub wręcz żadne. Niemniej jednak, upewnij się, czy siła naprężenia pasa nie przekroczy zalecanej siły naprężenia Twojej aplikacji. Nasz Kalkulator Siły Naprężenia Pasa (Tension Calculator) pozwala obliczyć siłę wywieraną przez nasze pasy na rolkę (koło) na której pracują.

powrót do góry strony

Pyt.10. Czy “beczułkowatość” (wybrzuszenie) powierzchni zapobiega przed przesuwaniem się płaskiego pasa podczas jego pracy?

ODP: Tak, wybrzuszenie zwane też “beczułkowatością” profilu zapobiega przed przesuwaniem się płaskiego pasa podczas jego pracy. Wszystkie pasy płaskie mają tendencję do przesuwania się („chodzenia”) w trakcie pracy na płaskim profilu. Dlatego też nie zaleca się stosowania kół pasowych o płaskich (bez wybrzuszeń) profilach, których boki zakończone są kołnierzami, ponieważ pas płaski będzie albo ocierał się o kołnierze lub po prostu będzie się rozciągał i spadał. By zatrzymać płaski pas na kole pasowym, jego profil musi być nieco wybrzuszony tzn.: wyższy w środku niż po bokach. (Patrz na rysunek poniżej). Wszystkie nasze płaskie koła pasowe maja wybrzuszenie wysokości 0,4 – 0,5 mm. Możesz to dostrzec na rysunku technicznym przekroju koła pasowego luźnego o profilu płaskim w zakładce Koła pasowe o profilu płaskim (Flat idler pulleys).

Nasze Podkładki Prowadzące to szybki sposób by zupełnie płaskiemu profilowi koła (lub rolki) zapewnić „prostokątne” wybrzuszenie (patrz ostatni przykład na rysunku poniżej). Dla elastycznych pasów grubość Podkładki Prowadzącej powinna wynosić ok. 2% szerokości pasa, a jej szerokość powinna stanowić ok. 20%-40% szerokości pasa. Nasze standardowe Podkładki Prowadzące mają następujące wymiary: grubość: 0,8 mm x szerokość 12,5 mm, a ich współczynnik rozciągania to 7,5%. Grubsze i szersze podkładki prowadzące powinny posiadać 2% współczynnik rozciągania, w przeciwnym razie ich instalacja (poprzez naciągnięcie na koło/rolkę) może okazać się zbyt trudna. Nasze standardowe Podkładki Prowadzące będą utrzymywały się w miejscu dzięki ich własnemu naprężeniu, które wywierają na koło/rolkę. W przypadku większych podkładek można pod nie umieścić kroplę kleju Super Glue, aby mieć pewność, że podczas pracy utrzymają się w miejscu.

Są to podstawowe zasady wynikające z praw fizyki. Mogą one jednak ulegać delikatnym zmianom w zależności od tego czy np. koła/rolki są wobec siebie równolegle umieszczone czy nie; bądź jak szeroki jest pas. Czasem więc, będzie trzeba poeksperymentować. Zwróć uwagę, że “wybrzuszenie” lub Podkładki Prowadzące, mogą nie spełniać swojego zadania pod pasami, które często zmieniają kierunek pracy. Dzieje się tak, ponieważ przy nagłej zmianie kierunku pracy, potrzeba zwykle około trzech pełnych obrotów koła/rolki by pas sam się wycentrował. W takich przypadkach konieczny będzie pas płaski z zamocowanym od spodu pasem klinowym (prowadzącym o profilu v) który będzie pracował na płaskiej podstawie koła/rolki z centralnie umieszczonym rowkiem pod ten właśnie pas klinowy. Więcej informacji nt. zasad pracy pasa płaskiego na "beczułkowatej" powierzchni znajedziesz tutaj

Beczułkowatość profilu

Beczułkowatość (wybrzuszenie) profilu koła/rolki dla płaskiego pasa

powrót do góry strony

Pyt.11. Na czym polega technika RAVE stosowana w instalacji Podkładek Prowadzących lub Kołnierzy Prowadzących?

ODP: Instalowanie Podkładek Prowadzących (lub Kołnierzy Prowadzących) na rolkach może okazać się trochę trudne. Dzieje się tak, ponieważ obwód Podkładki Prowadzącej czy Kołnierza Prowadzącego jest zawsze mniejszy od obwodu rolki, o przewidziany współczynnik rozciągania.. Nazwa techniki RAVE pochodzi od nazwy popularnego w Stanach Zjednoczonych lakieru do włosów. Dlatego też każdy inny lakier do włosów powinien spełnić to zadanie. W celu ułatwienia instalacji podkładki na rolce, spryskaj dookoła końcówkę rolki sprayem. Dzięki temu powierzchnia rolki będzie mokra (śliska) przez ok. 90 sekund, co znacznie ułatwi wsunięcie Podkładki Prowadzącej na rolkę. Po ok. 90 sekundach spray wyschnie, działając dodatkowo jak klej. Zwykle Podkładki Prowadzące są na tyle ciasne na rolce, iż dodatkowy klej pod nimi nie jest w ogóle potrzebny. Niemniej jednak, jeśli potrzebna jest dodatkowa siła przytrzymująca, można umieścić 1-2 krople kleju Super Glue pod Podkładką – to trwale unieruchomi ją w miejscu. Jeśli jednak, musisz zmienić położenie Podkładki Prowadzącej, możesz oddzielić ją od rolki wsuwając pod nią cienki śrubokręt. Jeśli nie masz sprayu do włosów, zamiennikiem może być woda z mydłem. Dodatkowo, umieszczenie Podkładki Prowadzącej lub Kołnierza Prowadzącego w ciepłej wodzie, może krótkotrwale ułatwić ich rozciąganie.

powrót do góry strony

Pyt.12. W jaki sposób zapobiec przesuwaniu się lub ślizganiu Podkładek Prowadzących pod pasem płaskim?

ODP: Wykonaj jedną lub wszystkie poniższe czynności:

  1. Bywa, że rolki przenośnika często pokryte są cienką warstwą specjalistycznego oleju (smaru lub chłodziwa pozostałego po obróbce skrawaniem) by zapobiec korozji. Może to spowodować przesuwanie się Podkładki Prowadzacej po rolce, szczególnie gdy na pas płaski działają siły zewnętrzne. Dlatego przed montażem Podkładek Prowadzących na rolce, przetrzyj rolkę acetonem aby usunąć z jej powierzchni pozostałości oleju lub smaru.
  2. Niektórzy instalaorzy używają dwóch haków aby naciągnąć Podkładkę Prowadzącą i zainstalować ją na rolce. Jeżeli przy wykonywniu tych czynności Podkładka Prowadząca zostanie rozciągnięta bardziej niż 40% swojej długości, wówczas dochodzi do jego nadmiernego rozciągnięcia poza granicę sprężystości. Zmniejszy to znacznie napięcie Podkładki Prowadzącej i nie będzie się ona już odpowiednio "trzymała" rolki. Dlatego pamiętaj by podczas instalacji zbytnio nie rozciągać Podkłądki Prowadzącej.
  3. Zalecamy stosowanie techniki RAVE opisanej w pytaniu 10 powyżej. Dzięki zastosowaniu lakieru do włosów podczas instalacji, podkładka prowadząca będzie się ślizgała po rolce. Po wyschnięciu lakieru, Podkładka Prowadząca przyklei się do rolki. Szczegóły opisane są w odpowiedzi na pytanie 10 powyżej.
  4. Jeśli Podkładka Prowadząca ślizga się (przesuwa) po rolce, wyczyść rolkę acetonem i umieść Podkładkę Prowadzącą w wymaganym miejscu. Następnie za pomocą małego śrubokręta, podnieś brzegi podkładki i umieść pod nią po kropli kleju spuer glue. Najlepiej w 4 miejscach na obwodzie podkładki (na wysokości 0, 90, 180 i 270 stopni).
  5. Jeśli żadna z powyższych wskazówek nie zdaje egzaminu, zamów nieco krótszą Podkładkę Prowadzącą.
powrót do góry strony

Pyt.13. W jaki sposób wykonać Podkładkę Prowadzacą dla rolek o średnicy poniżej 38 mm?

ODP:Dura-Belt wykonuje Podkładki Prowadzące, które można zainstalować na rolkach o średnicy do 38 mm. Dla rolek o średnicy mniejszej niż 38 mm, zalecamy wykonanie podkładek prowadzących we własnym zakresie, używając do tego silikonowej taśmy samowulkanizującej. Przed zainstalowaniem, rolki powinny być oczyszczone alkoholem lub acetonem z wszelkiego rodzaju tłustych zabrudzeń, w przeciwnym razie taśma silikonowa może się ślizgać. W odpowiednim miejscu na rolce należy przykleić taśmę jednocześnie mocną ją naciągając. Następnie należy ją owinąć wokół rolki (warstwa na wartstę) by w ten sposób kolejne warstwy utworzyły pseudo Podkładkę Prowadzacą. Aby proces samowulkanizacji przebiegł prawidłowo, temperatura otoczenia powinna być dodatnia. Im wyższa temperatura tym proces samowulkanicacji zachodzi szybciej. Efektem końcowym jest otrzymanie jednolitej otuliny (pierścienia). Taśmy tej nie da się odwinąć. Aby ją usunąć należy ją przeciąć.

Dla wąskich pasów płaskich, o szerokości np. 25 mm, podkładka prowadząca powinna mieć szerokość ok. 12 mm.

powrót do góry strony

Pyt.13. W jaki sposób określę / odczytam numer produktu Dura-Belt?

ODP: Teoretycznie posiadamy nieskończoną liczbę numerów produktów, ponieważ jesteśmy w stanie wyprodukować pas o różnej średnicy i każdej długości. Dziś posiadamy ok. 10 000 numerów produktów. Dlatego też niezasadne jest by je wszystkie pokazywać. Po prostu podaj nam opis pasa (średnica, długość, twardość, materiał), a my podamy Ci jego numer produktu.

Wszystkie nasze numery produktów posiadają w sobie podstawową informację o pasie. Pierwsze dwie cyfry określają średnicę (grubość) pasa w calach. Jest ona podana w ułamku dziesiętnym bez przecinka z przodu. Następna litera jest kodem twardości poliuretanu, i tak litera a = 83A, 85A i 88A, z kolei litera r = 90A, 92A i 95A. Kolejne cyfry określają długość pasa w calach (podane w ułamku dziesiętnym). Wyraz umieszczony za cyframi opisuje specjalne atrybuty materiału, z którego wykonany jest pas, np.: Rough Green (zielony szorstki), Orange (pomarańczowy), HT Blue (pas HT wysokiego naprężenia niebieski), HEHT (Highly Elastic High Tension), SD - Static Dissipative (Pas rozpraszający ładunki elektrostatyczne), itd. Jeśli za ciągiem cyfr nie ma żadnego dodatkowego słowa, oznacza to, że jest to standardowy, przezroczysty poliuretan Cyclothane-A™.

Zwróć uwagę na poniższy przykład. Numer produktu naszego popularnego pasa HT wysokiego naprężenia o średnicy 4,8 mm = 3/16” (0.187”), długości 242 mm = 9.50" będzie wyglądał następująco:

Numer produktu Dura-Belt

Przykładowy numer produktu Dura-Belt

powrót do góry strony

Pyt.14. W jaki sposób należy czyścić, dezynfekować lub myć pasy poliuretanowe lub te wykonane z materiału Hytrel®?

ODP: Zakłady przetwórstwa spożywczego mogą stosować 20% roztworu wybielacza w celu dezynfekowania swoich przenośników. Niestety wybielacz ma negatywny wpływ na poliuretan, powoduje jego pęknięcia i utratę elastyczności. Dlatego też roztwory wybielacza nie powinny być stosowane do dezynfekcji pasów poliuretanowych. Jeśli jesteś zmuszony używać roztworów wybielacza w celu dezynfekcji przenośników, powinieneś zmienić pasy poliuretanowe na nasze pasy wykonane z Hytrel®. (Miej na uwadze, że pasy wykonane z Hytrel® nie powinny być rozciągane ponad zalecany % rozciągania, gdyż Hytrel®, w przeciwieństwie do poliuretanu, nie jest tak bardzo elastyczny).

W przeprowadzonych w naszych laboratoriach badaniach, odkryliśmy, że środek o nazwie Oxine (dwutlenek chloru) firmy Bio-Cide, służący do dezynfekcji, ma minimalny wpływ na poliuretan, kiedy krótko stosowany jest w rekomendowanym przez firmę Bio-Cide stężeniu 100ppm w roztworze z wodą o temperaturze pokojowej. Dodatkowo środek ten, praktycznie w żaden sposób nie ma negatywnego wpływu na pasy wykonane z Hytrel®, nawet w stężeniu 500ppm oraz jego długim użyciu w temperaturze pokojowej.

Poliuretanowe pasy mogą też być myte w letniej wodzie (o temp. do 50° C) z dodatkiem płynu do mycia naczyń. Okazjonalne (rzadkie) mycie letnią wodą z płynem nie powinno mieć negatywnego wpływu na poliuretan Cyclothane-A™. Należy jednak pamiętać, iż struktura powierzchni Cyclothane-A™ jest higroskopijna (tzn. podatna na wchłanianie wilgoci), dlatego też zbyt częste jego mycie może powoli go uszkadzać, szczególnie, gdy woda, którą myjemy pasy jest gorąca. Przy częstej konieczności mycia pasów wodą, lub w miejscach gdzie wilgotność powietrza jest znacznie podwyższona, zalecamy stosowanie pasów wykonanych z poliuretanu Cyclothane-E™, gdyż materiał ten nie jest higroskopijny (nie jest podatny na wchłanianie wody), co w konsekwencji nie uszkodzi jego struktur.

Alkohol izopropylowy może być również stosowany do czyszczenia pasów poliuretanowych, ponieważ szybko odparowuje on z powierzchni pasa. Jednakże długotrwałe zanurzenie pasa w alkoholu, może uszkodzić jego strukturę.

Para wodna o wysokiej temperaturze (ok. 100° C) nie jest zalecana do czyszczenia termoplastycznych pasów poliuretanowych, ponieważ ogranicza ona żywotność pasa. Jednakże, schłodzona para wodna (o temp. do 70° C) nie powinna mieć szkodliwego wpływu na Hytrel® i Cyclothane-E™.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do substancji, którymi należy czyścić przenośniki lub poliuretanowe pasy, zalecamy wykonanie prostego testu. Zanurz pojedynczy pas w szklanym pojemniku z daną substancją na okres ok. 1 tygodnia. Jeśli po tym czasie, zauważalne będą jakiekolwiek zmiany powierzchni pasa, lub zmiany związane z jego sprężystością, rozciągliwością, wówczas substancja chemiczna uszkodziła pas.

powrót do góry strony

Pyt.15. Jaki % powierzchni stycznej koła/rolki powinien mieć kontakt z pasem?

ODP: Większość aplikacji napędzanych pasem, skonstruowana jest w taki sposób, aby pas pracujący na rolce / kole owijał ją/go w zakresie od 120° do 240° (33%-66%) wokół rolki/koła pasowego. Jeśli do poruszenia rolki/koła potrzebna jest mała siła, wówczas wystarczy nawet 90° (25%) powierzchni stycznej koła do kontaktu z pasem (patrz rysunek poniżej). Należy jednak pamiętać, że napięcie pasów poliuretanowych spada z biegiem czasu. Coś, co jest wystarczające dziś, nie koniecznie będzie wystarczające za 2 lata. Dlatego też, jeśli masz możliwość, postaraj się by jak największa część powierzchni stycznej rolki/koła miała kontakt z pasem. Można to osiągnąć poprzez oddalenie kół/rolek dalej od siebie i dodanie dodatkowego koła dociskającego pas do rolek/kół. Im więcej powierzchni stycznej koła/rolki ma kontakt z pasem, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że pas będzie się ślizgał, nawet jeśli z czasem pas stanie się bardziej wiotki i straci nieco swoje napięcie.

Powierzchnia styczna rolki/koła w kontakcie z pasem napędowym.

Powierzchnia styczna rolki/koła w kontakcie z pasem napędowym.

powrót do góry strony

Copyright © 2014 Dura-Belt, Inc. All Rights Reserved.