Biuro w Polsce, +48 512 077 201
Centrala (Stany Zjednoczone), +1 614 777 0295
Dura-Belt, Inc.
Dura-Belt Urethane Belting

Zastosowanie płaskich pasów na przenośnikach pochyłych

Pas płaski na przenośniku pochyłym.

Motorolka znajduje się na wierzchołku.

Czerwona podkładka prowadząca
pod pasem płaskim

Uwaga: obecnie podkładki wykonywane
w kolorze bezbarwnym.

Pasy płaskie z podkładką prowadzącą



Szerokie pasy płaskie

Pasy płaskie przenoszą ciężkie ładunki


Szerokie, elastyczne pasy płaskie są w stanie przenosić cięższe ładunki. Z uwagi na fakt, że pasy płaskie posiadają większą powierzchnię styczną z rolką (niż np. pas okrągły), posiadają wysoki współczynnik tarcia. W związku z tym ślizganie się pasa po rolce jest praktycznie wyeliminowane. Nasze pasy płaskie nie wymagają stosowania napinaczy. Dzięki swojej elastyczności, siła potrzebna do zgięcia pasa wogół rolki, jest bardzo niska. W związku z tym pasy te, nie wymagają stosowania motorolek (elektrorolek) wysokiej mocy. Elektrorolki (motorolki) w aplikacji z szerokim pasem płaskim, powinny być umieszczane na końcu strefy zgodnie z kierunkiem ruchu ładunku (na obrazku obok rolki z czerwonymi końcówkami). Dostępne w każdej szerokości do 914 mm (36") dla grubości 0,8 mm oraz 1,6 mm (1/32", 1/16"). Dostępne w każdej szerokości do 457 mm (18") dla grubości pasa 2,4 mm oraz 3,2 mm (3/32", 1 . W kolorze bezbarwnym dostępne grubości: 0,8 mm i 1,6mm (1/32" i 1/16"), w kolorze czarnym dostępna grubość: 1,6mm (1/16”) oraz w kolorze pomarańczowym dostępne grubości: 2,4 mm, 3,2 mm (3/32" i 1/8").


Elastyczne szerokie pasy płaskie bez podkładek prowadzących

Elastyczny, szeroki pas płaski prowadzony
na brzegach rolek


Elastyczny, szeroki pas płaski prowadzony
na brzegach rowków rolki.


Nasze szerokie, elastyczne pasy płaskie mogą również być instalowane na rolkach bez podkładek prowadzących umieszczanych pod pasem. Nasze pasy mogą być centrowane na brzegach rolek lub na brzegach rowków rolek (patrz rysunki obok). Ważne jest by odpowiednio dobrać szerokość pasa, tak by zawsze wystawał on ok. 7 mm poza krawędzie boczne rolki lub poza krawędzie rowków rolki. W ten sposób pas naciągnie się na rolkach i wygnie się nieznacznie poza obszarem rolki. Dzięki temu krawędzie rolki (lub rowka) będą działały jak pseudo "podkładki prowadzące" eliminując w ten sposób konieczność ich używania pod rolką. W tej sytuacji, rolki na których zainstalowany jest pas płaski, muszą być idealnie równoległe względem siebie. W przeciwnym razie prowadzenie nie będzie możliwe.


Szerokie pasy płaskie z zabierakiem

Pas płaski z zabierakiem


Nasze szerokie, elastyczne pasy płaskie są w stanie przenośić ładunki na przenośnikach pochyłych nachylonych pod kątem 12 stopni w górę lub w dół bez dodatkowych zabieraków. Gdy kąt pracy przenośnika zwiększa się, wówczas pas płaski możemy wyposażyć w zabierak. Jest on zwykle wykonany z odwróconego pasa klinowego (pomorańczowy na rysunku obok). W takiej konfiguracji, pas płaski może przenosić łądunki na pochyleniu do 45 stopni.


Szerokie pasy płaskie zwiększają długość strefy przłożenia napędu z motorolki

Z powodu większej masy, szerokie pasy płaskie rozciągają się znacznie mniej niż pasy okrągłe. Na przykład, nasz pas o wymiarach: grubość 1,6 mm, szerokość 10cm, posiada współczynnik rozciągania na poziomie 3,3%. Proszę korzystaj z naszego Kalkulatora Naprężenia Pasa w celu określenia akceptowalnej siły potrzebnej do zainstalowania pasa oraz związanego z tym współczynnika rozciągania, w stosunku do grubości i szerokości pasa.

Stosowanie okrągłych pasów w przenoszeniu napędu z motorolki na sąsiadujące rolki „luźne” zwykle ogranicza się do maksymalnie 10 rolek (po 5 „luźnych” rolek z każdej strony motorolki). Dzieje się tak, ponieważ przełożenie napędu za pomocą stosunkowo małej powierzchni pasa okrągłego, ogranicza moment obrotowy siły. W konsekwencji w strefach dłuższych niż 10 rolek, pasy okrągłe mogą zaczynać się ślizgać (nie przenosząc więcej napędu). Szerokie pasy płaskie nie mają tych ograniczeń, więc ślizganie się po rolce jest praktycznie wykluczone. Dlatego też stosując te pasy istnieje możliwość zwiększenia strefy przełożenia napędu z motorolki do nawet 20 rolek. Ponieważ nasze szerokie pasy płaskie są elastyczne, nie wymagają stosowania napinacza. Nasze pasy płaskie są rozwiązaniem znacznie tańszym, niż pasy Poly-V®, gdyż w przypadku stosowania pasów Poly-V® konieczne jest posiadanie specjalnych rowków prowadzących w rolkach, podczas gdy nasze pasy płaskie mogą być stosowane bez konieczności zmiany rolek. Jednakże, pasy Poly-V® są lepszym rozwiązaniem w przypadku przenoszenia niezmiernie ciężkich ładunków, nawet palet, przy dużej prędkości.


Pasy płaskie Anti-Snag

Pomagają zapobiegać samoczynnemu przesuwaniu pasa przez transportowany ładunek, gdyż zewnętrzna część pasa (mająca kontakt z prznoszonym ładunkiem) jest matowa (delikatnie szorstka). Posiada więc niższy współczynnik tarcia, w stosunku do wewnętrznej, gładkiej części pasa (mającej kontakt z rolką), która posiada wysoki współczynnik tarcia, który zabobiega przed ślizganiem się pasa po rolce.


Nazwa Poly-V® jest zarejestrowanym znakiem towarowym firmy Goodyear Tire & Rubber Company.


Jeśli szukasz najlepszych pasów płaskich, polegaj na pasach Dura-Belt.


Copyright © 2014 Dura-Belt, Inc. All Rights Reserved.